Jul 24, 2011

Suami Isteri Bantu Membantu



Suami isteri Bantu Membantu

Sikap Bantu membantu adalah penawar bagi kemaslahatan suami isteri dan keluarga, Ia boleh mengukuhkan ikatan perkahwinan, menyuburkan rasa cinta dan kasih sayang antara suami isteri.

-         benar, setiap suami isteri mempunyai tugas dan tanggongjawab masing2, BUKAN TUGAS ASING2, bahkan ianya saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
-          Janganlah kita berpegang kepada batasan tugas dan tanggongjawab masing2, Ini tugas you bukan tugas I, pandai2lah selesai sendiri, jangan pula nak menyusahkan I, kitakan dah bahagi tugas masing2.
-          Kata Muhd. Abdul Rahim Hamid dalam bukunya” Suami yang membahagiakan isteri” Bertolak ansurlah dan bersedia memberi bantuan kepada pasangan kita.
-          Sebenarny ajika suami isteri melakukan satu2 tugas bersama ia akan melahir kemesraan, rukun dan damai rumah tangga, Allah berfirman :
وتعاونوا على البر والتقوى ولا تعاونوا على الأثم والعدوان واتقوا الله إن الله شديد العقاب- المائدة 2
-          Sungguh tidak patut jika suami relax menonton tv dan baca surat khabar ,sedangkan pada masa yang sama isteri berhempas pulas untuk menyiapkan sarapan, basuh kain, mandikan anak, menyapu rumah, dan sebagainya, sebenarnya kerja di rumah ni tidak kehabisan.
-          Jadi cerdik tak seorang suami yang duduk berpeluk tubuh di masa isteri keletihan melakukan kerja2 rumah, betulkah semua kerja itu tugas isteri, Jika tugas isteri, Bagaiman jika isteri yang berkerja? Isteri juga penat berkerja, kat rumah istrei seorang saja menyiapkan segala kerja rumah.
-          Adakah semua kerja rumah adalah tugas isteri mengikut Islam? Dan Adakah Islam mengiyakan bahawa suami relax menonton tv dan baca surat khabar, sedangkan isteri berhempas pulas melakukan kerja rumah? Jika benar< adakah Islam menganggap isteri adalah hamba dan orang gaji kepada suami?
-          Jika ada suami yang bersifat demikian, yang sanggup membiarkan isteri seorang letih dengan kerja2 rumah, di mana rasa timbang rasa, tolak ansur, sebelum ini selalu sebut Abang sayang ayang? Jika semuanya hanya manis dibibir sahaja tanpa dibuktikan , maka ianya tiada faedah, buktikan cinta kita pada isteri dengan menolong, membantu dan hulurkan tangan bagi meringankan bebanan kerja rumah yang tak kehabisan
-          Ada setengah suami yang suka menghabiskan masa dengan berborak kosong dengan kawan2 atau dikedai2 kopi, bila tiba time makan balik rumah, jika makanan lewat masak terus marahkan isteri, kata macam2. Sedangkan isteri dirumah penuh dengan kerja dan melayan kerenah anak2, dia senang2 berborak sana sini , tanpa perkara faedah.
-          Suami seperti ini jangan harap nak bau syurga, suami yang menyiksakan hidup isteri dan anak2
-          Oleh itu jadilah suami yang dapat membantu isteri bagi meringankan beban tugas dirumah terutama bagi isteri yang berkerja, hanya mempunyai masa yang terhad untuk menguruskan rumah tangga, alangkan indahnya jika segala bebanan kerja dibantu oleh suami.
-          Nilai bantuan suami akan lebih berharga jika dilakukan ketika isteri mengandung,sakit, keletihan dan sebagainya.
-          Bagi isteri pula bila suami memberi bantuan ucaplah terima kasih bang, atau puji suami kita atau beri kucupan mesra.Jika suami yang membantu isteri itulah tanda cinta dan kasih seorang suami pada isteri.
-          Pernah ditanya Aisyah tentang perilaku Nabi ketika berada di rumah: jawab Aisyah:
كان في مهنة أهله حتى يخرج إلى الصلاة -البخاري

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Template by:

Free Blog Templates